2/01/2013

Vízkereszttől-hamvazószerdáig* Finnország

Hasonlóan Svédországhoz, a régi időkben dombtetőkről szánkóztak le az emberek, és minél messzebb siklott a szánkó, annál hosszabbra nőtt a len nyáron. Még felnőtt asszonyok is űzték ezt a szokást, ma már csak a gyerekek szórakozása.

Jellegzetes farsangi étel volt a disznócsülkös borsóleves, a hiedelmek szerint minél több zsír úszott a leves felszínén, annál „zsírosabb” lett az év. Ma már inkább kalácstésztából sütnek zsömlét, amit marcipánnal, lekvárral és tejszínhabbal díszítenek, ez a laskiaspulla.
Régen, amikor még Finnország is katolikus ország volt, az egyik legegyszerűbb böjti étel a mämmi volt. Ma már az emberek nem böjtölnek, de húsvétkor az ország apraja-nagyja nyírfakéregben tálalt mämmi-t eszik.
A II. világháború után állítólag az amerikaiak emiatt az étel miatt szavazták meg a finneknek a segélycsomagot, mert a nyírfakéregben ez a sötétbarna, puha állagú étel bizony az avatatlan szemek számára másra is emlékeztethet és ebből az amerikai küldöttség arra következtetett, hogy itt nagyon szegény emberek élhetnek, ha másodszor is meg kell enniük azt az ételt, amit egyszer már megettek... Finnországon kívül szinte ismeretlen ez a rozsmalátából, rozslisztből főzött cukros pép, amit rengeteg tejszínnel  és ízlés szerint cukorral esznek.

*január 6.-február 13.

3 megjegyzés:

  1. Ez nem az a fekete medvecukor? Vagy nem ebből készül? Egyik unokahúgunk oda ment férjhez..
    Kérdezted,hogy miért horgolok szíveket a lányomnak?Ő mindig nagyon szeretett minden szív alakot.Az eljegyzési gyűrűje is szivecskés.:)Hát ezért.Meg neki nagy szíve van, bár mindhárom gyerekemnek.:)/egy elfogulatlan édesanya.:) /

    VálaszTörlés
  2. Ez nem a medvecukor, azt úgy hívják finnül, h lakritsi. Ó, már értem, h a lányod rajongása miatt gyártod a szivecskéket, én is szeretem, én majd függőket szeretnék horgolni, a pinteresten láttam ezt http://pinterest.com/pin/235102043019620598/ szerintem bombasztikus :-)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. A színe nagyon hasonlít,csak gondoltam ez a krémesebb állag.:)
      Ó, a szívecskés ötletet elmentettem a lányomnak,köszönöm!Nagyon szép!

      Törlés

Minden vélemény számít!